ИСТОРИЯ НА ПЪБЛИК РИЛЕЙШЪНС

Възникването и развитието на връзките с обществеността  като социална практика и професия се свързва най-вече с обществения живот в САЩ.  Най-важните етапи на тази история показват, че връзките с обществеността се развиват интензивно  предимно в бурни и преломни периоди, докато се превърнат  днес в една обществена необходимост.
Да се спрем на най-важните моменти от това развитие в САЩ . Те дават  възможност ясно да се проследи еволюцията на връзките с обществеността и да се открои изключителното им значение за  прогреса и оптимизирането на социалния живот.
- Една от първите кампании, които се вписват в систематичната работа по връзките с обществеността датира от 1641 година, когато “Харвард колидж” изпраща свои мисионери в Англия. Пристигайки там, те съобщават, че се нуждаят от брошура за привличане на съмишленици. Не след дълго тя е готова под заглавие “Първите плодове на нова Англия”. Днес подготовката и разпространението на печатни информационни материали е един от най-популярните канали за въздействие по линия на връзките с обществеността.
- От много десетилетия средствата на пъблик рилейшънс са използувани за политически цели, а в съвременното общество те са и сериозни оръжия за реализиране  на  политически задачи. Кампании за манипулиране на общественото мнение се водят с използуването на разнообразни техники още от времето на борбата за отхвърляне на британското владичество от Самюел Адамс. Още тогава той казва, че “публичното мнение е резултат от хода на събитията и начина, по който тези събития са забелязани от активните граждани в обществената сфера”.  Адамс често прибягвал до създаване на събития в услуга на каузата му за независимост. Той писал слова, организирал проповеди и срещи по площадите, използувал символи, разпространявал информация.
- През 20-те и 30-те години на миналия век обикновените хора в САЩ “спечелват изборите”. За президент на страната е избран Ендрю Джаксън, който е човек от народа. Висшата политическа власт не е вече само за избрани хора. Повишава се грамотността на населението.  Амос Кендал е пионерът на пъблик рилейшънс в президентските кампании и той създава първият модел на прессекретариат, в който преди изборите работят само журналисти.
- Често се твърди, че връзките с обществеността произлизат от така наречените пресагенции. Пресагентството започва с активната работа на Финеас Барнъм и множеството театрални пресагенти. Те продават билети и популяризират развитието на шоубизнеса. Постепенно тези агенти, които се занимават с публичност, навлизат и в областта на железниците в средата на миналия век. Светът на бизнеса много бързо разбира каква е ползата от публичността и във втората половина на века пресагентството е обхванало почти всички слоеве на бизнеса. Едновременно с това пресагентите стават прекалено много, а и не всички работят добросъвестно и успешно. Това силно девалвира професията и към края на века тя потъва в забрава.
- В края на XIX век бурно се развиват индустрията, железниците, услугите и това създава основа за развитието и на връзките с обществеността през нашия век. От 1875 до 1900 година, в така наречените “25 години без дъх” Съединените щати удвояват населението си, хората се концентрират в градовете, машините завземат индустриалното производство и работят по-добре и повече от хората. Комуникациите се развиват изключително бързо – железопътни и пощенски връзки обхващат цялата страна. Монополите са вече могъщи, концентрират се власт и пари в едни и същи ръце. Като резултат безцеремонно се демонстрира пренебрежението на бизнеса към обикновените хора. Брутално се потушават стачки, смазват се профсъюзни организации и т.н. Бизнесмените смятат, че колкото по-тайно и неясно за обществото развиват своята дейност, толкова по-добре е за тях самите. Голяма част от техниките на връзките с обществеността се създават именно в този период на безогледна експлоатация, арогантност и борба между работници и работодатели.
- В същия период, през 1889 година е създаден първият PR-отдел в компания, от Джордж Уестингхаус в неговата електрическа фирма. Той вече е разработил революционната за времето си система за променлив ток, но има изключително трудната задача, да се бори за предимство с компанията на Томас Едисон, който използува прав ток. Наети са журналисти и пресагенти, които да помагат в тази “електрическа война”.
- В началото на ХХ век чувствителността на хората към действията и поведението на политиците и на хората на бизнеса значително нараства. Печатните медии и телефонните връзки вече са навсякъде в страната. Разпространението на информация не е проблем. Поради обществената нетърпимост журналистите се заемат с разследване и разкриване на нередности и престъпления. Настъпва времето на “разобличаващата журналистика”.
Несвикнали с такава публичност, лидерите в обществото имат нужда  да говорят публично, за да се защитят, но повечето от тях не знаят как да го направят.  Създават се първите бюра по публичност. Бюро за публичност- това е и името на първата фирма, регистрирана в САЩ с предмет на дейност, свързан с публичността. Започва голямото вербуване на журналисти, които са посредници между фирмите и медиите, респективно обществеността.
- Има няколко важни периода в развитието на връзките с обществеността през ХХ век:
1.      1900 – 1917 година – период на разследващата и разобличаваща журналистика
2.      1917 – 1919 година – време за разгаряне на патриотични чувства
3.      1919 – 1930 година – принципите на публичност, усвоени през войната допринасят за печелене на доверие във всички области на социалния живот в страната
4.      1933 – 1945 година – ерата на Рузвелт и на Втората световна война
5.      1945 – 1965 година – преминаване от военна към мирновременна ориентация на обществения живот – необходими са общи усилия за преодоляване на последиците от войната. Създава се по-широко разбиране за връзките с обществеността – практикуващите професията са вече над 100 хиляди, създават се професионални асоциации, въвежда се PR-обучение.  Възниква телевизията.
6.      От 1965 година до днес – информационно общество, мощни комуникации, глобализираща се икономика
 
 

Професионални лидери

 
            - Айви Ли – счита се за пръв професионален PR-консултант. Нает е от представители на въглищната индустрия, за да работи за разрешаване на конфликтите със синдикатите. Подготвя и издава прочутата “Декларация на принципите”, с която въвежда откритостта като основен принцип на работа в пъблик рилейшънс.
            - Едуард Бернайс и съпругата му Дорис Флайшман. Той е сред най-известните теоретици и практици по връзките с обществеността. Води първия в САЩ курс във висше учебно заведение – в Нюйркския университет. Работи за Проктър и Гембъл, за популяризирането на цигарите Лъки страйк.




{START_COUNTER}